Kwekerijennederland.nl Ontdek honderden gespecialiseerde kwekerijen |
||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Plantenkwekerijen met show of voorbeeldtuinen
Homepagina |
|||||||||||||||||
Duurzame tuin van 1000m2 op de Floriade 2012 |
||
Duurzame tuin van Nico Wissing en Lodewijk Hoestra op de Floriade 2012 te Venlo
Op themaveld Green Engine is tijdens de Floriade de Duurzame Tuin van NL Label te bezoeken. Afgelopen vrijdag tekenden de gerenommeerde tuinarchitecten van NL Label, Nico Wissing en Lodewijk Hoekstra, het deelnamecontract met de Floriade organisatie.
Nico Wissing heeft meer dan 25 jaar ervaring in tuinontwerp, -aanleg en -onderhoud. Hij geeft lezingen in binnen- en buitenland en wordt gezien als visionair in het groen. Ook Lodewijk Hoekstra heeft jarenlange ervaring in de groensector en is met name bekend geworden als televisietuinman in tv-programma’s als Eigen Huis en Tuin en Koffietijd.
De ambitie van de tuin die NL Label gaat realiseren op de Floriade is om Nederland te laten zien hoe je duurzame tuinen kunt vormgeven en inrichten.
De tuin van 1.000 m2 is een weerspiegeling van het dagelijks leven en omvat de 4 thema’s wonen, werken, privé en ‘cityfarming’.
Voor elk van de 4 thema’s zijn tal van nieuwe producten en toepassingen bedacht. In Wonen komt bijvoorbeeld een carport met een dak van solarpanelen te staan dat dient als oplaadpunt voer een elektrische auto. Bij het thema Cityfarming staat een groot eetbaar tuinhuis met zonnepanelen, groentes en kruiden op het dak en er is een presentatie over NL label. Voor het segment Werken is onder meer een buitenkantoor bedacht met zonnecollectoren en er is een alternatieve manier van regenwateropvang en –zuivering te zien.
In de tuin worden ook tal van duurzame beplantingsmogelijkheden getoond en er wordt een paviljoen gerealiseerd waar bezoekers informatie kunnen krijgen over de toegepaste materialen.
Met de inzending op het Floriadepark wil NL Label kennis ontsluiten over duurzame materialen aan zowel de consument als de vakman. Dit gebeurt door het verhaal achter het product te vertellen in de vorm van een productpaspoort. In 1 oogopslag wordt dan helder in welke mate een product recyclebaar is, waar het vandaan komt en bijvoorbeeld hoe lang het meegaat. Zo wil NL Label innovatie op gang brengen bij leveranciers en producenten én een bewustzijn creëren bij de consument.
NL Label wil een gids zijn waarmee tuinproducten worden bekeken op de mate waarin ze duurzaam zijn en bijdragen aan milieu en natuurvriendelijkheid. Het label maakt deel uit van een grotere beweging die Wissing en Hoekstra in gang willen zetten met het boek dat binnenkort uitkomt genaamd "Sparren voor een duurzaam leven". Ook de website www.eerlijkbuitenleven.nl zal binnenkort online gaan.
Meer lezen over de Floriade 2012 - klik hier